Forberedelse

Klik linket og din player spiller eller download mp3-filen ved at højreklikke og vælg Gem Destination/Link Som

Inden du begynder at udføre de fysiske øvelser, lægger du dig fladt på ryggen, så du hverken ligger for hårdt eller for blødt, bedst på et tyndt tæppe på gulvet. Luk dernæst øjnene, træk hagen lidt ind mod brystet, så nakken gøres lang, tip bækkenet, så lænden ligger mest muligt mod underlaget. Lig således indtil åndedrættet er faldet til ro. Indstil dig dernæst på, at du nu skal arbejde med chakraøvelser, således at du kan holde alle andre tanker ude af bevidstheden, og udelukkende koncentrere dig om hvad der sker i din krop og din psyke. Hold derfor øjnene lukkede under alle øvelserne, medmindre andet er angivet. På den måde er det lettere at mærke hvad der sker, ligesom du ikke er tilbøjelig til at overbelaste kroppen.

Lig og følg vejrtrækningen som den foregår ind og ud gennem næsen. Brug mellem 1-5 minutter til dette. Derefter udfører du Solhilsen 3-10 omgange.

Solhilsen

Stå op og skab god kontakt til underlaget. Øjnene skal være lukkede. Vejrtrækningen foregår kun ind og ud gennem næsen.

1. stilling

Placer hænderne i Hilsestilling foran på brystet ved at håndfladerne lægges mod hinanden, fingrene vender opad og tommelfingrene presses let ind mod brystbenet. Stå således lidt og mærk dig selv.



2. stilling

På en dyb indånding føres armene strakte op over hovedet og føres bagud samtidig med at du svajer kraftigt, så maven skydes frem. Stå med tilbageholdt åndedræt et par sekunder.

 





3. stilling

Bøj dernæst kroppen fremover på en udånding, så håndfladerne lægges i gulvet ved siden af fødderne. Bøj evt. let i knæene. Hold stillingen et par sekunder



4. stilling

På næste indånding føres højre ben bagud, så tæerne og knæet er i underlaget, kom op på fingerspidserne og svaj overkroppen bagover. Hovedet skal vende op mod loftet. Hold stillingen et par sekunder.



5. stilling

På næste udånding føres venstre ben bagud, stræk ud i knæene så enden stritter op mod loftet. Begge håndflader og fodsåler skal være i gulvet. Kroppen udgør nu en stor vinkel. Hold stillingen et par sekunder.





6. stilling

Hold vejret ude mens kropsvægten føres frem på armene, læg tæer, knæ, bryst og hage i gulvet, så maven er løftet lidt fra gulvet





7. stilling

Træk vejret ind og uden at håndfladerne flyttes lægges maven i gulvet og overkroppen løftes ved at du strækker ud i armene. Hovedet lægges let bagover. Hold stillingen et par sekunder. Derfra udføres øvelsen omvendt tilbage.

8. stilling

På udåndingen løftes maven, stræk ud i knæ og arme, så du igen står i en stor vinkel. Forsøg at få hele fodsålen i gulvet. Hold stillingen et par sekunder.





10. stilling

Foretag en udånding, venstre ben føres frem så begge fodsåler er i gulvet mellem håndfladerne, stræk ud i knæene. Hold stillingen et par sekunder.



11. stilling

Træk vejret ind og før armene strakte frem foran kroppen og bagover, så maven skydes frem, ryggen svajer kraftigt. Hold stillingen et par sekunder.









12. stilling

Til sidst sænkes armene, hænderne lægges i Hilsestilling foran på brystet på udåndingen.

Dette udgør en halv omgang. En hel omgang udføres ved, at det er venstre ben der føres bagud ved 4. stilling, og venstre fodsål der placeres mellem hænderne ved 9. stilling.

I starten kan Solhilsen indøves uden at lære åndedrættet. Ved alle stillingerne gælder det, at vejret trækkes ind og holdes, når hovedet vender op ad mod loftet. Luften skal være ude og vejret holdes ude, når hovedet vender ned ad mod gulvet.

Solhilsen

Solhilsen kan udføres i et meget langsomt, såvel som i et meget hurtigt tempo. Ved det hurtige tempo skal hver stilling afløses af den næste, således at der opstår en hurtig glidende bevægelse. Eksperimenter med øvelsen og find frem til, hvornår du får udbytte af henholdsvis den langsomme som den hurtige udgave.

Virkning

Solhilsen er meget effektiv til at holde kroppen i fin fysisk stand. Rygsøjlen holdes smidig ved at bevægelserne veksler mellem at bøje kroppen fremover og bagover, ligesom musklerne på kroppens for- og bagside strækkes igennem. Kredsløbet styrkes og vejrtrækningen bedres. Når øvelsen udføres hurtigt sættes pulsen yderligere i vejret.

Mennesker, som ikke udfører andre fysiske øvelser end denne, har fortalt mig at deres mave-tarmfunktion er blevet normaliseret, migræne ophørt, rygsmerter forsvundet, øget vitalitet indtrådt.

Under alle omstændigheder er Solhilsen anbefalelsesværdig at udføre for at opvarme muskulaturen inden chakraøvelserne.

næste side


kroppens-energier.dk • Forfatter: Benthe Ploug • Tegninger: Lisbeth Frimer