Bevidsthedsøvelse

Stå op og skab god kontakt til underlaget. Find et punkt i øjenhøjde som du kan iagttage og hold opmærksomheden mod dette punkt. Læg hænderne i Hilsestillingen foran på brystet, ved at håndfladerne lægges mod hinanden, fingrene vender opad, tommelfingrene skal presses let ind mod brystbenet.

Stå i denne stilling i et minuts tid, mens du holder koncentrationen om såvel din krop som punktet.

Løft højre ben og læg forfoden på venstre fodryg, hælen op ad venstre skinneben. Hold fortsat bevidstheden på kroppen og punktet.

Efter ca. 10 sekunder lukker du øjnene, og fører bevidsthedsmæssigt punktet op til øjenbrynscentret, hvor du nu holder koncentrationen.

Stå således fra 1 sekund til 5 minutter, når du har opøvet bevidstheden og balancen. Øvelsen gentages ved at venstre ben løftes.

Virkning

En balanceøvelse til at skabe fysisk og psykisk ro. Læg især mærke til, at hver gang du mister koncentrationen om at genkalde dig punktet ved øjenbrynscentret, mister du også balancen. Du kan ikke holde stillingen med øjnene lukkede medmindre du koncentrerer dig fuldt og helt. Derfor er øvelsen meget fin til at opøve vores bevidsthed, koncentration og opmærksomhed.

næste side


kroppens-energier.dk • Forfatter: Benthe Ploug • Tegninger: Lisbeth Frimer