Koordineringsøvelser

1. Lig fladt på ryggen med armene nede langs siden. Øjnene skal være lukkede. På en indånding læg højre arm i gulvet over hovedet samtidig med at du bøjer venstre knæ mod brystet. På udåndingen sænkes arm og ben på samme tid. På den følgende indånding løft venstre arm og bøj højre knæ mod brystet på samme tid. Det er vigtigt, at arm og ben hæves og sænkes samtidigt, så armen er over hovedet samtidig med at knæet er mod brystet, og at såvel arm som ben sænkes i gulvet på samme tid.

2. Lig fladt på ryggen. Fold hænderne og læg de foldede hænder under hovedet. På en udånding bøj højre knæ mod brystet, løft samtidig hoved og overkrop og læg venstre albue på det bøjede højre knæ. Hold stillingen lidt med tømte lunger, på indåndingen sænkes kroppen. På næste udånding løfter du modsat, altså bøjer venstre knæ og berører knæet med højre albue.

3. Stå med fødderne adskilte i hoftens bredde, armene ud til siden parallelle med gulvet. På en udånding bøj kroppen fremover, og lad højre hånd berøre venstre fod, venstre arm er strakt mod loftet. På indåndingen løfter du kroppen og står igen med armene ud til siden. På den næste udånding gøres øvelsen modsat, venstre hånd skal nu berøre højre fod.

Disse 3 øvelser skal hver udføres mellem 30-38 gange. De kan bruges samlet eller hver for sig. Virkning

Øvelserne er vigtige koordineringsøvelser, men kan samtidigbruges som smidighedsøvelser

næste side


kroppens-energier.dk • Forfatter: Benthe Ploug • Tegninger: Lisbeth Frimer