Skulderstand

Lig fladt og afslappet på ryggen. Løft begge ben 90 grader fra gulvet, før benene og hoften op over skuldrene, støt med hænderne over lænden eller i hoften, så albuerne er i gulvet. Forsøg at få ryggen helt lige, så du hviler på skuldrene og ikke på den øverste del af ryggen. Åndedrættet skal være frit.

Da øvelsen er meget kraftig, skal den kun udføres én gang. Hvor lang tid du kan holde stillingen, afhænger af hvor god fysisk form du er i, men stillingen kan udføres fra 5 sekunder til 5 minutter.

Du kommer ud af stillingen ved at bøje knæene og sætte de bøjede knæ på panden, hvorefter du langsomt sænker ryggen i en glidende bevægelse og til sidst sænker benene.

Virkning

Øvelsen påvirker alle de endokrine kirtler, hjælper ved vandladnings- og menstruationsbesvær. Den sørger for god blodgennemstrømning af hjerne, hvirvelsøjle og bækkenparti, som i vor oprejste stilling normalt bliver utilstrækkeligt forsynet med iltrigt blod. Styrker centralnervesystemet og afhjælper stress og søvnløshed. Ved svage nakkehvirvler og ved forhøjet blodtryk skal øvelsen foretages med varsomhed.

næste side


kroppens-energier.dk • Forfatter: Benthe Ploug • Tegninger: Lisbeth Frimer