Øvelse i kærlighed til dig selv

Nedskriv dagligt i din bog i en periode på f.eks. en måned én ting du gør, som kun er for at glæde dig selv. Jeg giver ofte den øvelse på mine kurser, og nedenfor kan du læse, hvordan en 40-årig kvinde løste opgaven.

Fredag: Gik tur på Strøget efter arbejdstid. Sad længe og lyttede til jazz i solen.
Lørdag: Jeg har i dag kun spist grønsager og lidt frugt. Føler mig slank og smuk.
Søndag: Brugte hele dagen på at male et billede.
Mandag: Cyklede en lang tur i Dyrehaven.
Tirsdag: Ordnede tøj og smed en hel del væk, som jeg alligevel aldrig går med.
Onsdag: Købte 20 roser til mig selv. Nu står de i min stue og dufter så skønt. Hvilken glæde.
Torsdag: Jeg gik i banken og fik oprettet en budgetkonto. Jeg kan mærke en stor indre lettelse og glæde over, at jeg endelig fik gjort det.

Når vi skal løse en sådan opgave, er det vigtigt for os klart at skelne mellem sand glæde og så pligtfølelse. Selv om det kan være en glæde at få ordnet opvasken, er det ikke den slags glæde, der menes med øvelsen.

Psykiske svækkelser, der kan tyde på et ubalanceret 4. chakra, kan bl.a. være: stærk følelse af sørgmodighed med en indre oplevelse af sorg, en alt for stærk sensitivitet over for andre menneskers humør eller en for ringe indlevelse i andre menneskers situation. Oplevelsen af følelsesmæssig lukkethed, der bevirker at man ikke kan eller tør vise følelser.

Røre/følesansen er tilknyttet 4. chakra. Du kan undersøge denne sans ved hjælp af nedenstående øvelse.

Røre/føle-øvelsen

  1. Hvad menes der med at blive rørt af et smil, af en bog, af et andet menneske?
    Nedskriv 5 eksempler hvor du blev rørt.
  2. I hvilke situationer ønsker du ikke folks berøring? Nedskriv eksempler.
  3. Hvordan og hvornår giver du andre mennesker berøring? Giv eksempler.

Den næste øvelse består af en lang række øvelser, som skal beskrives efter ca. 14 dages forløb.

næste side


kroppens-energier.dk • Forfatter: Benthe Ploug • Tegninger: Lisbeth Frimer